De antwoorden op veelgestelde vragen

De antwoorden op veelgestelde vragen

Wij kunnen ons voorstellen dat u vragen heeft als u een bericht van ons ontvangen heeft of als er een deurwaarder bij u is langs geweest. Hieronder vindt u de antwoorden op de meestgestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen u graag. Op de contactpagina vindt u al onze gegevens.

Betalen

Betalen kan op veel verschillende manieren:

  • Betaal via onze website direct online met iDeal;
  • Log in bij Mijn Jongerius;
  • Betaal via de iDeal-link die u van ons per mail/sms hebt ontvangen;
  • Scan de QR-code die u van ons hebt ontvangen;
  • Maak het bedrag over naar: Jongerius NL21ABNA553226878,
    Belangrijk: vul bij ‘betalingskenmerk’ altijd uw dossiernummer in;
  • Of betaal contant bij ons op kantoor.

De rekeningnummers van Jongerius zijn:
NL21ABNA0553226878

NL04RABO0160282977

Uitstel aanvragen
In sommige gevallen kunt u uitstel van betaling krijgen. U kunt dit doen via ons aanvraagformulier op de website, per e-mail of telefonisch.

Betalingsregeling afspreken
Vaak is het mogelijk om in termijnen te betalen. U kunt via ons aanvraagformulier op de website, per e-mail of telefonisch een betaalvoorstel doen. In de meeste gevallen krijgt u direct of binnen 1 werkdag een reactie. Soms is het zelfs mogelijk om zelf een betalingsregeling te treffen via Mijn Jongerius.

Vaak is het mogelijk om in termijnen te betalen. U kunt via ons aanvraagformulier op de website, per e-mail of telefonisch een betaalvoorstel doen. In de meeste gevallen krijgt u direct of binnen 1 werkdag een reactie. Soms is het zelfs mogelijk om zelf een betalingsregeling te treffen via Mijn Jongerius.

Als u een goede reden heeft dat u niet kunt betalen, kunt u in sommige gevallen uitstel krijgen. Bel of mail ons.
In sommige gevallen is het mogelijk via Mijn Jongerius uitstel te regelen. Hiervoor heeft u inloggegevens nodig. Deze vindt u op iedere brief die door de deurwaarder persoonlijk is bezorgd (dus niet via de post is verzonden).

Wij kunnen in overleg met de schuldeiser (degene aan wie u eigenlijk moet betalen) een gerechtelijke procedure starten. Wij zullen een rechter vragen om u te veroordelen tot betalen. Als de rechter dit doet en u alsnog niet betaalt, kan de deurwaarder beslag leggen. Beslag op uw inkomen, inboedel en bankrekening zijn hier voorbeelden van.  Een gerechtelijke procedure en het leggen van beslag brengt extra kosten met zich mee. Deze extra kosten moet u ook betalen.
Soms hoeft een rechter geen beslissing te nemen, maar is er sprake van een dwangbevel. De deurwaarder kan dan meteen beslag leggen. CJIB, DUO en CAK hoeven bijvoorbeeld niet eerst naar de rechter.

Kunt u niet betalen omdat uw inkomen te laag is en/of heeft u heel veel schulden? Vraag dan hulp bij uw Gemeente. Die zijn hierin gespecialiseerd en zijn verplicht u te helpen. Neem ook contact op met ons zodat wij van uw situatie op de hoogte zijn. Ook wij kunnen u verder adviseren wat u het beste kunt doen.

Bel of mail ons. Ook kunt u het openstaande bedrag vaak inzien via Mijn Jongerius. Deze wordt dagelijks bijgewerkt. Op deze plek vindt u ook alle belangrijke informatie over uw dossier. Hiervoor heeft u inloggegevens nodig. Deze vindt u op iedere brief die door de deurwaarder persoonlijk is bezorgd (dus niet via de post is verzonden).

Heeft u van ons een betaalverzoek ontvangen? En wilt u graag precies weten uit welke kosten de rekening bestaat? Dan kunt u bij ons een ‘specificatie van de vordering’ aanvragen. Daarin staan alle kosten precies uitgelegd. Stuur ons een e-mail. Dan nemen wij snel contact met u op.

Jongerius vertegenwoordigt de schuldeiser/opdrachtgever vanaf het moment dat wij zijn ingeschakeld. U dient alle verzoeken of berichten via ons te laten verlopen. Pas nadat wij instructies van onze opdrachtgever ontvangen, wordt de zaak aangehouden of stopgezet.

Vaak is het mogelijk om in termijnen te betalen. U kunt via ons aanvraagformulier op de website, per e-mail of telefonisch een betaalvoorstel doen. In de meeste gevallen krijgt u direct of binnen 1 werkdag een reactie. Soms is het zelfs mogelijk om zelf een betalingsregeling te treffen via Mijn Jongerius.

Brief of bezoek

Helaas heeft u niet tijdig gereageerd op onze eerdere brieven of nog niet alles betaald. U heeft daarom van ons bericht gehad dat de deurwaarder langs komt. Wij begrijpen dat u hiervan schrikt.

Wat komt de deurwaarder precies doen?
De deurwaarder komt bij u langs om een gesprek met u te voeren en komt naar uw woonsituatie kijken. Dit doet hij om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van uw leef- en financiële situatie. Op deze manier kunnen we zoeken naar een passende oplossing. Mogelijk legt de deurwaarder ook beslag. Wij kunnen u helaas geen dag of tijdstip doorgeven van het bezoek.

Als u niet wilt dat de deurwaarder langs komt, moet u het gehele bedrag betalen dat in de brief staat.

Is één van onze deurwaarders bij u langs geweest? Meestal betreft dit de afgifte van een ambtelijk stuk. Dit betekent dat de deurwaarder persoonlijk een brief heeft afgegeven of in uw brievenbus heeft gedaan. Zo weten wij zeker dat de brief is aangekomen. De brief die de deurwaarder heeft achtergelaten is heel belangrijk, lees deze dus goed door!

Begrijpt u de brief niet of weet u niet wat u moet doen? Neem dan contact op met ons kantoor.

Soms komt de deurwaarder ook bij u thuis om beslag te leggen. Lees hiervoor het volgende item.

Stuur de brief weer retour. Op de envelop staat naar welk adres u de brief kunt terugsturen.

U heeft een brief van ons ontvangen, omdat u waarschijnlijk een rekening niet op tijd heeft betaald. In onze brief staat het bedrag dat u nog moet betalen en ook waarvoor u moet betalen. Betaal dit alsnog binnen het aantal dagen dat in de brief staat.
Kunt u niet betalen of bent u het niet eens met de brief? Neem dan meteen contact op met ons kantoor om de zaak te bespreken.

Niet mee eens

Iedere dag opnieuw doen we bij Jongerius Gerechtsdeurwaarders ons uiterste best om het werk zo goed mogelijk uit te voeren. Dagelijks wordt ook bekeken hoe we u beter van dienst kunnen zijn. Toch kan het voorkomen dat u niet tevreden bent over onze werkwijze of één van onze medewerkers. Neem telefonisch contact met ons op, zodat we het probleem direct kunnen oplossen.

Probleem niet opgelost?
Zijn we er samen niet uitgekomen, dan kunt u uw klacht indienen door een e-mail naar ons te sturen. Na verzending ontvangt u binnen 2 werkdagen een bevestiging hiervan.

Behandeling van uw klacht.
U ontvangt binnen 14 dagen na ontvangst van uw klacht een schriftelijke reactie. Mocht ons dit niet lukken, dan ontvangt u tijdig een bericht waarin u leest wanneer u uiterlijk reactie kunt verwachten.

Bent u het niet eens met onze reactie?
Het kan natuurlijk zijn dat u het niet eens bent met ons antwoord. Dan kunt u uw klacht indienen bij de Kamer voor Gerechtsdeurwaarders in Amsterdam. Voor meer informatie gaat u naar KBvG.nl

Als u bezwaar wilt maken, maar niet weet hoe dit precies moet, kunt u het beste hulp aan een professional vragen. Dit kan een advocaat, deurwaarder of rechtsbijstand zijn. Hier zitten kosten aan verbonden. U kunt ook Het Juridisch Loket om hulp vragen. Zij geven u gratis advies.

U heeft van ons een vonnis ontvangen en u bent het er niet mee eens? Heel misschien kunt u nog iets tegen het vonnis ondernemen. Vraag een advocaat of Het Juridisch Loket om advies. Neem ook direct met ons contact op om te vertellen wat u gaat doen.

U heeft van ons een dwangbevel ontvangen en u bent het er niet mee eens? U heeft twee mogelijkheden. U kunt verzet aantekenen óf bezwaar maken tegen een beslaglegging. Welke mogelijkheden voor u van toepassing zijn, staat beschreven op het dwangbevel onder het kopje ‘Informatie over het dwangbevel’. Deze vindt u meestal op de achterzijde van het dwangbevel. Hou ons op de hoogte van uw bezwaar. Als u niets doet, staat de vordering vast, en moet u betalen.

U hebt een dagvaarding ontvangen en bent het er niet mee eens? Heeft u uw bezwaar al met ons besproken? Zo niet, doe dat eerst. Mogelijk kunnen wij de zaak oplossen.

U kunt ook uw schriftelijk bezwaar met een brief naar de Rechtbank op te sturen. Dit moet daar uiterlijk 2 dagen vóór de zitting binnen zijn. Mogelijk is het verstandig als u juridische hulp vraagt.

U kunt ook mondeling verweer voeren. Dit kan op de dag/tijdstip van de zitting vermeld in de dagvaarding.  U moet dan naar de Rechtbank toe en kunt aan de rechter uw verhaal uitleggen.

Kreeg u van ons een bericht dat u moet betalen, maar klopt dit volgens u niet? Bijvoorbeeld omdat:

  • de rekening onterecht aan u is verstuurd;
  • het bedrag niet klopt;
  • u al betaald heeft.

We horen graag van u wat de reden is. Bel of mail ons alstublieft en we zoeken met u naar een oplossing.

Schuldhulp

Heeft u een bericht van ons ontvangen en heeft u een bewindvoerder? Vraag uw bewindvoerder om contact met ons op te nemen.

Heeft u een bericht van ons ontvangen en krijgt u schuldhulpverlening? Vraag uw hulpverlener dan om contact met ons op te nemen.

Kunt u niet betalen omdat u geen werk kunt vinden. Neem contact met ons op. Wij hebben een samenwerking met Timing Uitzendbureau. Zij kunnen u binnen 3 dagen aan een baan helpen.

Iedere gemeente heeft de verplichting zijn inwoners schuldhulpverlening te bieden.

Zij zullen niet uw volledige financiën beheren, maar zullen u helpen om overzicht te krijgen en een oplossing te vinden voor uw situatie.

Zij kunnen wel voor u bemiddelen (contact opnemen met schuldeisers, incassobureaus en deurwaarders).

Zij willen ervoor zorgen dat u leert om financieel stabiel te blijven.

Bel of mail ons ook even, zodat wij op de hoogte zijn van uw situatie. Wij denken graag met u mee voor een oplossing.

Vaak is het mogelijk om in termijnen te betalen. U kunt via ons aanvraagformulier op de website, per e-mail of telefonisch een betaalvoorstel doen. In de meeste gevallen krijgt u direct of binnen 1 werkdag een reactie. Soms is het zelfs mogelijk om zelf een betalingsregeling te treffen via Mijn Jongerius.

U kunt hiervoor hulp vragen. Dit kan bij een schulphulpverlener. Wij adviseren u er 1 te kiezen die lid is van de NVVK. Voor meer informatie over de NVVK kunt u kijken op www.nvvk.eu.
Heeft u zich aangemeld bij een schuldhulpverlener of heeft u een verzoek tot toelating tot de Wet Schuldsanering Natuurlijk Persoon (WSNP), dan willen wij hier graag bewijs van ontvangen. Wij kunnen de schuldeiser (degene aan wie u eigenlijk moet betalen) hierover informeren.
LET OP! Dit betekent niet dat u niets meer hoeft te doen. Om te laten zien dat u echt op zoek bent naar een oplossing, willen wij graag met u kijken naar de mogelijkheid van een betalingsregeling. Neem hiervoor altijd zo snel mogelijk contact op met ons kantoor. Onze openingstijden en bereikbaarheid vind u rechts onderaan iedere pagina.

Als u een goede reden heeft dat u niet kan betalen, dan kunt u in sommige gevallen 1 termijn uitstel aanvragen door de zogeheten ‘joker’ in te zetten. Dit kunt u doen via Mijn Jongerius. Hiervoor heeft u inloggegevens nodig. Deze vindt u op iedere brief die door de deurwaarder persoonlijk is bezorgd (dus niet via de post is verzonden).
Heeft u al eerder een joker ingezet en kunt u weer een termijn niet betalen, dan vervalt de betalingsregeling. Dit kan vervelende gevolgen hebben.

Uitstel aanvragen

In sommige gevallen kunt u uitstel aanvragen of in termijnen betalen. U kunt dit doen via ons aanvraagformulier op de website, per e-mail of telefonisch. Onze openingstijden en bereikbaarheid vindt u op de contactpagina.

Betalingsregeling afspreken

Soms is het mogelijk om in termijnen te betalen. Wij kunnen samen met de schuldeiser (degene aan wie u eigenlijk moest betalen) hier toestemming voor geven of afwijzen. U kunt via ons aanvraagformulier op de website, per e-mail of telefonisch een betaalvoorstel doen. Onze openingstijden en bereikbaarheid vindt u op de contactpagina. In de meeste gevallen krijgt u binnen 1 dag een reactie.
Soms is het zelfs mogelijk om zelf een betalingsregeling te treffen via Mijn Jongerius.

Vragen over beslaglegging op mijn bankrekening

Bij bankbeslag geldt er een beslagvrije voet. Dat is dat gedeelte wat niet onder het beslag valt. De hoogte hangt van uw leefsituatie af. De volgende categorieën zijn er:

  • max-bvv-alleenstaand-zonder-kinderen                € 1661,40
  • max-bvv-alleenstaand-met-kinderen                     € 1779,52
  • max-bvv-gehuwd-zonder-kinderen                        € 2199,34
  • max-bvv-gehuwd-met-kinderen                            €  2317,45

Wij leggen beslag of blokkeren het geld op uw bankrekening. Hiermee betalen wij uw openstaande rekeningen. Zodra dat gebeurd is, kunt u uw bankrekening weer gebruiken. Meestal duurt dit ongeveer 5 weken. Wilt u dat dit sneller gaat? Dan kunt u 3 dingen doen:

Optie 1) Contant betalen
U kunt uw openstaande rekening(en) met contant geld betalen op ons kantoor.

Optie 2) Betalen via een andere bankrekening
U kunt uw openstaande rekeningen ook betalen met een andere bankrekening die u wellicht heeft of via iemand anders die voor u wil betalen, bijvoorbeeld een familielid, kennis of vriend. U kunt het bedrag (laten) overmaken naar:
Jongerius : NL21ABNA0553226878

Vergeet niet uw dossiernummer bij de betaling te vermelden.

LET OP: Wij hebben een bewijs nodig dat u het geld heeft overgemaakt. Natuurlijk kunt u het bewijs ook langs brengen op ons kantoor of mailen.

Optie 3) Zorgen dat uw bank ons sneller betaalt
U kunt ook zorgen dat uw bank sneller geld naar ons overmaakt. Zodat u uw bankrekening sneller weer kunt gebruiken. Dit gaat zo:

  • Neem contact op met uw bank. De meeste banken hebben een speciale afdeling voor beslaglegging. Vraag naar deze afdeling;
  • Vraag uw bank om de ‘verklaring’ naar Jongerius te sturen. In deze verklaring staat het saldo van uw bankrekening;
  • Wij zullen de bank berichten om het openstaande bedrag aan ons af te dragen en het restant vrij te geven.

 

U heeft één of meer openstaande rekeningen en de rechter heeft bepaald dat u deze moet betalen, of u heeft een ‘dwangbevel’ gekregen van de overheid. In beide gevallen bent u wettelijk verplicht om te betalen. Doet u dit niet, dan mag Jongerius beslag leggen op uw bankrekening. Uw bankrekening is dan tijdelijk geblokkeerd.

Met het geld dat op uw bankrekening staat (het saldo) betalen we uw openstaande rekeningen. Dit gebeurt in 2 stappen. Hierna kunt u uw bankrekening weer gebruiken.

Stap 1) De bank stuurt ons een verklaring
De bank moet ons binnen 4 weken een ‘verklaring’ sturen. In deze verklaring staat het saldo van uw bankrekening. Tijdens deze 4 weken kunt u uw bankrekening niet gebruiken.

Stap 2) De bank maakt geld naar ons over
Hierna bepalen wij welk bedrag van uw bankrekening naar uw openstaande rekeningen gaat. Dit geven we door aan uw bank. Uw bank maakt dit naar ons over. Hebben wij het geld ontvangen, dan kunt u uw bankrekening meteen weer gebruiken. Dit duurt meestal nog 1 of 2 weken extra.

Wilt u dat het sneller gaat?
U kunt ook zorgen dat uw bank sneller geld naar ons overmaakt, zodat u uw bankrekening sneller weer kunt gebruiken. Dit gaat zo:

  • Neem contact op met uw bank. De meeste banken hebben een speciale afdeling voor beslaglegging. Vraag naar deze afdeling;
  • Vraag uw bank om de ‘verklaring’ naar Jongerius te sturen. In deze verklaring staat het saldo van uw bankrekening;
  • Wij zullen de bank berichten om het openstaande bedrag aan ons af te dragen en het restant vrij te geven.

Wij begrijpen dat deze maatregel grote invloed heeft op uw financiële situatie en dat u hierover vragen heeft. Bijvoorbeeld hoe u weer toegang kunt krijgen tot uw bankrekening. Neem direct contact met ons op, dan bespreken we de mogelijkheden.

Vragen over CJIB/CAK/DUO/UWV

Op de website van het UWV vindt u uitgebreide informatie over alle spelregels voor terugbetalers.

Vanaf het moment dat u een aanvraag doet voor een uitkering bij UWV, heeft u een aantal plichten. Dat zijn regels waaraan u zich moet houden. Veel van die plichten gaan over het geven van informatie: de informatieplicht. Indien u zich hieraan niet houdt kunt u een boete krijgen. Het UWV verrekent deze boete met uw uitkering en als u geen uitkering meer hebt dan maakt het UWV een betalingsafspraak met u. Indien u deze afspraak niet nakomt schakelt het UWV via het CJIB een gerechtsdeurwaarder in, zoals Jongerius. Van deze deurwaarder ontvangt u een dwangbevel. In deze brief staat wat er precies openstaat en wanneer u moet betalen.

Bij een draagkrachtmeting wordt uw maandelijkse aflossing opnieuw berekend op basis van het huidige, gewijzigde inkomen. Is uw inkomen gedaald, dan gaat uw maandaflossing omlaag.

Bij een daling van het inkomen is in sommige gevallen draagkrachtmeting mogelijk. Dat betekent dat DUO uw aflossing herberekent op basis van uw huidige inkomen. Op DUO.nl kunt u dit berekenen. Deze draagkrachtmeting geldt alleen voor nieuwe maandtermijnen. Achterstallige termijnen moet u gewoon betalen.

U kunt ook uw aflossing tijdelijk stopzetten (maximaal 60 maanden). In die periode hoeft u niet af te betalen aan DUO. De maximale terugbetalingstermijn wordt verlengd met het aantal aflosvrije maanden dat u inzet. LET OP: De periode dat u uw aflossing stopzet loopt de rente door.

Op de website van DUO vindt u uitgebreide informatie over alle spelregels voor terugbetalers.

In Nederland is iedereen verplicht om een zorgverzekering af te sluiten bij een verzekeraar. Het CAK (Centraal Administratie Kantoor) van de overheid ziet hierop toe. U wordt hier aangemeld als:

  • u 6 maanden of langer geen zorgpremie betaalt en niet reageert op brieven en aanmaningen
  • u geen zorgverzekering afsluit

Het CAK schakelt vervolgens via het CJIB  een gerechtsdeurwaarder in, zoals Jongerius. Van deze deurwaarder ontvangt u een dwangbevel. In deze brief staat welke betaling(en) openstaat/n en wanneer u moet betalen.

Als u een dwangbevel van het CJIB krijgt, moet u ook de administratiekosten, buitengerechtelijke kosten en executiekosten betalen. Daar komt dan nog btw bij en soms ook rente. Deze kosten zijn wettelijk bepaald.

administratiekosten: € 9,00.

executiekosten: hier vindt u een overzicht van de wettelijk vastgelegde tarieven voor ambtshandelingen.

Op de website van het CJIB vindt u meer informatie over allerlei soorten brieven (dwangbevelen). Daar kunt u ook lezen wat u moet doen als u zo’n brief heeft ontvangen. Hieronder kunt u direct doorklikken.

Boete voor een verkeersovertreding (Wahv)

Strafbeschikking

Boetevonnis

Schadevergoedingsmaatregel

Ontnemingsmaatregel

Europese boete

Vragen over de beslagvrije voet

Heeft u of uw partner inkomsten naast het inkomen waar beslag op is gelegd? Dan moet u dit doorgeven aan de deurwaarder. Ook als u niet bent getrouwd of als u getrouwd bent onder huwelijkse voorwaarden. Deze informatie is belangrijk om de hoogte van de beslagvrije voet juist te bepalen.

Ja, u heeft recht op de beslagvrije voet. Alles daarboven, plus het vakantiegeld, valt onder het beslag.

Heeft u alle nodige informatie aan de deurwaarder gegeven en heeft de deurwaarder de juiste beslagvrije voet bepaald? Kunt u alsnog niet alle rekeningen betalen? Schakel dan zo snel mogelijk hulp in. Dit kan bij ons Financial Care Team óf neem contact op met uw gemeente.

Gaat u samenwonen, trouwen of scheiden? Verwacht u een kindje of gaat er een gezinslid uit huis? Geef deze informatie altijd door aan de coördinerende deurwaarder. Dan kan deze deurwaarder de beslagvrije voet opnieuw berekenen.

Dit kan gemakkelijk via: www.uwbeslagvrijevoet.nl.

De wet geeft aan hoe uw beslagvrije voet moet worden berekend. De hoogte van uw beslagvrije voet is afhankelijk van veel factoren. Op www.uwbeslagvrijevoet.nl zijn al deze factoren verwerkt. De deurwaarder werkt met dezelfde rekenmodel als deze website.

Dat is het deel van uw inkomen dat niet onder het beslag valt. Hoeveel dit is berekent de deurwaarder, en kunt u gemakkelijk zelf controleren op www.uwbeslagvrijevoet.nl. Al heet inkomen boven de beslagvrije voet (of minimaal 5% van uw inkomen) moet uw werkgever afdragen aan de deurwaarder. Hiermee wordt uw schuld afbetaald.

Vragen over de kosten

Een openstaande rekening kan leiden tot (veel) extra kosten voor u. Daar zijn wettelijke regels voor. Naast de (wettelijke) rente kent de wet de volgende kosten: incassokosten, proceskosten, executiekosten. Hieronder treft u per soort meer uitleg aan.

  • Rente

Een rekening moet op tijd betaald zijn. Blijft een rekening openstaan dan is op een bepaald moment rente verschuldigd. Wanneer deze rente gaat lopen is per geval anders. Huur moet bijvoorbeeld vóór de eerste van de maand op de rekening van uw verhuurder staan. Zodra u uw huur te laat betaalt, mag uw verhuurder rente in rekening brengen over het bedrag dat u nog moet betalen. De hoogte van deze rente ligt wettelijk vast óf staat in uw contract als u andere afspraken heeft met uw verhuurder.

  • Incassokosten

Als u de openstaande rekening niet tijdig betaald, dan mag de eisende partij incassokosten aan u in rekening brengen. Wanneer dit precies mag en hoe hoog die kosten zijn, is allemaal in de Wet Incassokosten (WIK) vastgelegd.

  • Proceskosten

Als het tot een rechtszaak komt en de rechter oordeelt dat u moet betalen, dan zijn de proceskosten voor uw rekening. Hieronder vallen bijvoorbeeld de kosten voor de dagvaarding, het salaris van de deurwaarder en het griffierecht (de kosten van de rechtbank). De proceskosten bedragen al snel € 750,-.

  • Kosten voor ambtshandelingen of executiekosten

Ambtshandelingen zijn de werkzaamheden die alleen deurwaarders mogen uitvoeren, zoals dagvaarden, een vonnis officieel overhandigen, beslag leggen en ontruimen. De hoogte van de kosten is wettelijk vastgelegd in Besluit Tarieven Gerechtsdeurwaarders